wtorek, 3 lutego 2015

Puszysty biszkopt

Obiecałam, więc dzielę się z wami moim sprawdzonym przepisem na biszkopt, który jest dla mnie bazą wielu tortów i ciast. Musi być on zatem miękki, puszysty, nie za suchy i nie za słodki. 
Mogłoby się wydawać, że biszkopt zawsze wychodzi i jest bardzo prosto go przygotować. Nic bardziej mylącego, niestety nie zawsze się udaje i jest to najbardziej kapryśne "ciasto". Niektórym przygotowanie biszkoptu nie sprawia większych trudności innym zaś cały czas opada, albo jest gumowy. Muszę się przyznać, że i dla mnie to nie jest bułka z masłem, wiele lat uczyłam się na własnych błędach, szukałam przepisów w internecie, aż w końcu udało się i znalazłam swój idealny przepis na biszkopt! Nie opada jest puszysty i pyszny. Należy tylko postępować według przepisu niczego nie omijając a na pewno i wam się uda. 
Zdjęcia niestety brak, ale nigdy nie pomyślałabym, że mi się przyda. Przy najbliższej okazji zrobię i wstawię abyście mogli zobaczyć jak ślicznie się prezentuje :)


Przepis na biszkopt:


  • 5 jajek
  • szklanka cukru
  • 3/4 szklanki mąki pszennej
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżka octu
  • szczypta soli

Wykonanie:Żółtka oddzielamy od białek.Żółtka roztrzepujemy łyżeczką, mieszamy z octem i proszkiem do pieczenia, odstawiamy do wyrośnięcia. Białka ubijamy ze szczyptą soli na sztywną pianę. Do sztywnej piany dodajemy cukier i ubijamy do rozpuszczenia cukru (wtedy piana będzie gładka i lśniąca).  Obie masy łączymy ze sobą łopatką, dodajemy do nich po trochę mieszanki mącznej (mąki zwykłej i ziemniaczanej) przesiewając prosto do jajek, delikatnie i dokładnie mieszając. Ważne jest by mieszać ręcznie, a nie używać miksera. Ciasto będzie wtedy bardziej puszyste i ładnie wyrośnie.Pieczemy w temp. 180°C ok 25 min.Po upieczeniu uchylamy drzwiczki piekarnika i zostawiamy biszkopt na ok 10 min. - gwarancja, że nie opadnie. Później delikatnie wyjmujemy z formy. Czekamy, aż ostygnie aby go przekroić.

Wersja kakaowa:
Odejmujemy 2 łyżki mąki ziemniaczanej a dodajemy 2 łyżki kakao

Czemu biszkopt się nie udał?
Możemy tylko gdybać, ale są czynności bardzo ważne podczas przygotowania, których nie możemy pominąć. 

  • Piekarnik nagrzewamy do temperatury pieczenia czyli w tym wypadku 180 stopni (ja najczęściej włączam piekarnik i biorę się za przygotowywanie biszkoptu)
  • Używamy cukru kryształu, trzepiemy, aż cukier sprawi, że białka będę "lśnić"
  • Białka ubijamy ze szczyptą soli
  • Białka ubijamy w czystej, suchej misce, suchymi skrzydełkami do miksera.
  • Tylko białka z cukrem ubijamy mikserem resztę składników delikatnie mieszamy łopatką 
  • Biszkopt od razu po zrobieniu wkładamy do nagrzanego piekarnika
Niepowodzenie może też być spowodowane innymi rzeczami:
  • Wadliwy piekarnik
  • Pośpiech i zły humor  :) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz