wtorek, 27 listopada 2018

Piernik Staropolski


W tym roku po raz pierwszy udało mi się upiec piernik staropolski. Przed świętami podałam Wam przepis na ciasto, które miało leżakować około 3 tygodnie, zaś tydzień przed świętami podałam dalsze instrukcje jak należy upiec i złożyć piernik. To pierwszy przepis, który edytuję trzeci raz :). Zachęcałam Was do upieczenia piernika razem ze mną i doszły mnie słuchy, że przepis się przydał! I choć święta już minęły, wrzucam Wam zdjęcie piernika staropolskiego mojego wykonania! Można by było zapytać, po co zaprzątać sobie głowę jakimś tam piernikiem, który trzeba nastawić już w listopadzie? Po co piec blaty, przekładać i czekać kolejny tydzień, aby zmiękł, skoro jest tyle przepisów na pierniki, które można upiec nawet w wigilię? Mówię Wam warto! Nie jadłam jeszcze tak dobrego piernika! Jest bardzo aromatyczny, miękki oraz wilgotny. Można jeść i jeść, bo też nie jest za słodki! Powidła śliwkowe świetnie pasują do ciasta piernikowego, a masa grysikowa dodaje mu słodyczy. Całość polałam polewą czekoladową - pyszności :). Pisząc ten post żałuję, że piernik został już zjedzony, a do kolejnego Bożego Narodzenia jeszcze rok! Podsumowując: chciałabym, abyście zostawili komentarz, jeśli również Wam udało się upiec piernik staropolski. 
Stopień trudności wykonania: łatwy


Przepis na piernik:


Piernik Staropolski

Ciasto:

  • 250 g miodu
  • 150 g masła
  • 180 g cukru
  • 500 g mąki
  • 1 jajko 
  • 2 żółtka
  • 2 łyżki przyprawy do piernika (może być domowa przyprawa do piernika)
  • 80 ml mleka
  • 1,5 łyżeczki sody
  • opcjonalnie 50 g orzechów włoskich (niestety nie dodałam)

Miód, masło i cukier rozpuść w garnku, odstaw do ostudzenia. Do masy (może być ciepła) dodaj mąkę, jajo, żółtka, przyprawę do piernika i wymieszaj drewnianą łyżką lub mikserem na małych obrotach. Dodaj mleko z wymieszaną w nim sodą i mieszaj jeszcze około 10 minut. Przełóż do szklanego lub kamiennego naczynia, przykryj ściereczką oraz uchyloną pokrywką. Odstaw w chłodne miejsce na 3 tygodnie. 



Dalsze postępowanie:
Dojrzałe ciasto piernikowe wyjmij z naczynia, w którym było przechowywane i stolnicy uformuj kulę. Przygotuj blachę, (taką która jest dołączona do piekarnika) wyłóż ją papierem do pieczenia, a ciasto rozwałkuj na prostokąt o wymiarach blachy. Piecz w 180 stopniach około 30 minut. Wyjmij i podziel na trzy części jak na zdjęciu:



Następnie poczekaj aż wystygnie.

Masa grysikowa:
  • 500 ml mleka
  • 10 łyżek kaszy manny
  • 5 łyżek cukru
  • 1 margaryna
Mleko podgrzewaj razem z cukrem do jego rozpuszczenia, a następnie wsyp kaszę i cały czas mieszając zagotuj. Masa powinna być dosyć gęsta. Przykryj folią spożywczą, aby nie powstał kożuch. Wystudź. 
Margarynę rozkręć mikserem na puszystą masę, następnie dodawaj po porcji masy grysikowej. Na koniec możesz dodać aromat waniliowy.

Powidła śliwkowe  (1 słoiczek)

Przełożenie:
Pierwsza część piernika, masa grysikowa, druga część piernika, powidła śliwkowe, trzecia część piernika.

Całość odstawiamy w chłodne miejsce na około tydzień, aby piernik zmiękł pod wpływem mas. 
Tuż przed świętami polej piernik polewą czekoladową, np z mojego przepisu --> klik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz